سیبک پراید

120,000 تومان

توضیحات

سیستم تعلیق خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

  1. تعلیق جلو:
    • در تعلیق جلو خودرو، قطعاتی نظیر تیرهای تعلیق (Suspension Arms)، سیستم‌های فشار اتوماتیک (Shock Absorbers)، چرخ‌ها و لاستیک‌ها جای می‌گیرند.
  2. تعلیق عقب:
    • تعلیق عقب نیز همانند تعلیق جلو شامل تیرهای تعلیق، سیستم‌های فشار اتوماتیک، چرخ‌ها و لاستیک‌ها می‌باشد.
  3. سیستم‌های فشار اتوماتیک:
    • این سیستم‌ها یا سوسپانسیون‌ها برای جذب شوک‌ها و لرزش‌ها در جاده‌های ناهموار و تضمین کنترل بهتر خودرو در حین حرکت به کار می‌روند.
  4. تعلیق هوا:
    • در برخی از خودروها، سیستم تعلیق هوا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که این سیستم می‌تواند ارتفاع خودرو را تنظیم کند و برای سواری در شرایط مختلف مفید باشد.
  5. بالشتک‌ها (Bushings) و لینک‌ها:
    • بالشتک‌ها و لینک‌ها در ارتباط با تعلیق خودرو نقش دارند و در جاهای مختلفی نظیر تیرهای تعلیق و قطعات متحرک دیگر جای می‌گیرند.
  6. تعلیق جلوی مستقل یا غیرمستقل:
    • در تعلیق جلوی مستقل، هر چرخ به صورت مستقل از دیگر چرخ‌ها عمل می‌کند. این نوع تعلیق معمولاً در خودروهای سواری استفاده می‌شود.
  7. تعلیق عقب مستقل یا غیرمستقل:
    • همچنین، تعلیق عقب نیز ممکن است به صورت مستقل یا غیرمستقل عمل کند.

سیستم تعلیق از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که تأثیر بزرگی بر راحتی سواری، کنترل و استحکام خودرو دارد. نگهداری منظم و تعویض قطعات فرسوده در سیستم تعلیق، به بهبود عملکرد و ایمنی خودرو کمک می‌کند.

 

آیا جلوبندی خودرو بخشی از سیستم تعلیق است؟

جلوبندی خودرو در واقع یک بخش از سیستم تعلیق خودرو است و نقش مهمی در عملکرد و استحکام خودرو ایفا می‌کند. جلوبندی، همچنین به نامهای “آمورتیسور” یا “شوک آبسوربر” هم شناخته می‌شود.

نقش جلوبندی در سیستم تعلیق:

  1. جذب شوک‌ها و لرزش‌ها:
    • یکی از نقش‌های اصلی جلوبندی، جذب شوک‌ها و لرزش‌های ناشی از حرکت خودرو در جاده است. این اجزاء با جلوگیری از انتقال اضافی نیروها و لرزش‌ها به بدنه خودرو، به راحتی و کنترل بهتری در سواری کمک می‌کنند.
  2. حفظ تماس چرخ با جاده:
    • جلوبندی با کنترل حرکت ناخواسته و لرزش‌های چرخ، اطمینان حاصل می‌کند که چرخ‌ها همیشه به تماس با جاده باقی می‌مانند. این امر به بهبود کنترل، تسلط و عملکرد خودرو در مسیرهای مختلف کمک می‌کند.
  3. تعادل و استحکام:
    • جلوبندی نقش مهمی در حفظ تعادل و استحکام خودرو ایفا می‌کند. با جلوگیری از لرزش‌ها و تغییرات ناخواسته در ارتفاع خودرو، این قطعه به بهبود استحکام و کنترل خودرو کمک می‌کند.
  4. امکان کنترل تنظیمات:
    • برخی از خودروها دارای جلوبندی قابل تنظیم هستند که به راننده امکان تنظیمات مختلف بر اساس شرایط رانندگی و سلیقه شخصی را می‌دهد.
  5. حفظ پایداری در خطوط منحرف:
    • جلوبندی در حفظ پایداری و کنترل خودرو در خطوط منحرف نقش دارد. این اجزاء با جلوگیری از لرزش‌های اضافی کمک می‌کنند تا خودرو به طور مطمئن در مسیر حرکت کند.

در کل، جلوبندی به عنوان یکی از اجزاء اصلی سیستم تعلیق، به بهبود عملکرد، راحتی سواری، و ایمنی خودرو کمک می‌کند.

معمولاً به “سیبک” به عنوان “آمورتیسور” یا “جلوبندی” اطلاق می‌شود. سیبک یک قطعه اصلی در سیستم تعلیق خودرو است و وظیفه اصلی آن جذب شوک‌ها و لرزش‌های ناشی از حرکت خودرو در جاده است. در زیر توضیحات کامل‌تری در مورد سیبک یا جلوبندی ارائه شده است:

وظایف و نقش سیبک (جلوبندی):

  1. جذب شوک‌ها:
    • وظیفه اصلی سیبک یا جلوبندی، جذب شوک‌ها و ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو است. زمانی که خودرو برخورد می‌کند یا در شرایط جاده نامناسب حرکت می‌کند، این قطعه مانع انتقال شدید این ارتعاشات به بدنه و سایر قطعات خودرو می‌شود.
  2. حفظ تماس چرخ با جاده:
    • سیبک با جلوگیری از انتقال لرزش‌های اضافی به چرخ‌ها، اطمینان حاصل می‌کند که چرخ‌ها همیشه به تماس با جاده باقی می‌مانند. این امر به بهبود کنترل، تسلط، و استحکام خودرو کمک می‌کند.
  3. حفظ تعادل و استحکام:
    • سیبک نقش مهمی در حفظ تعادل و استحکام خودرو ایفا می‌کند. با جلوگیری از تغییرات ناخواسته در ارتفاع خودرو و کنترل حرکت‌های ناخواسته، این قطعه به بهبود استحکام و پایداری خودرو کمک می‌کند.
  4. امکان کنترل تنظیمات:
    • برخی از خودروها دارای جلوبندی قابل تنظیم هستند که به راننده امکان تنظیمات مختلف بر اساس شرایط رانندگی و سلیقه شخصی را می‌دهد.
  5. حفظ پایداری در خطوط منحرف:
    • سیبک در حفظ پایداری و کنترل خودرو در خطوط منحرف نقش دارد. این اجزاء با جلوگیری از لرزش‌های اضافی کمک می‌کنند تا خودرو به طور مطمئن در مسیر حرکت کند.

ساختار و عملکرد:

  • ساختار فشارگازی:
    • بسیاری از سیبک‌ها دارای ساختار فشارگازی هستند که با جلوگیری از گرمای زیاد در حین استفاده، عمر مفید آنها را افزایش می‌دهد.
  • ریزساختار پیچیده:
    • درون سیبک‌ها، یک مجموعه از صفحات و شیرهای کنترلی وجود دارد که برای کنترل نرخ جریان روغن درون سیبک به کار می‌روند.
  • تعداد وضعیت‌ها:
    • برخی از سیبک‌ها دارای وضعیت‌های مختلف تنظیمات هستند که به راننده امکان انتخاب سطح سختی یا نرمی سیبک را می‌دهد.
  • تعویض منظم:
    • سیبک‌ها به دلیل استفاده مداوم و تحت فشارهای زیاد نیاز به تعویض دوره‌ای دارند تا کارایی بهینه خود را حفظ کنند.

در کل، سیبک یکی از اجزاء اساسی سیستم تعلیق خودرو است که به بهبود کنترل، راحتی سواری، و ایمنی در مسیرهای مختلف کمک می‌کند.

اطلاعات بیشتر

خودرو

پراید صبا, پراید ۱۱۱, پراید ۱۳۱, پراید ۱۳۲, پراید ۱۴۱, پراید ۱۵۱